Make a Rocket Launch

Dette er min Lanseringsplan for digital markedsføring og PR for dr. Lykke Interiør sin nettbutikk.

Strategi
Jeg har valgt 3 strategier for å gjennomføre vår lanseringsplan. Strategiene er hentet fra boken Rework (Rework, Jason Fried & David Heinemeier Hansson).

Get it out there!”
Det viktigste vi gjør i denne kampanjen er å komme i gang, og komme på nett. Vi mister kunder til fordel for våre konkurrenter jo lenger vi venter med å lansere produktet vårt og starte markedsføringen. Reklame skal spres i sosiale medier og gjennom e-post markedsføring før siden er online. Her gjelder det å ”velge en retning og implementere som et helvete” (Karl Philip Lund/Jack Welch).

Build an audience
Vi skal ikke løpe rundt etter kundene for å få dem interessert i vårt produkt. Strategien vår skal være at vi jobber for at kundene kommer til oss automatisk, og da som et publikum. Det har vist seg de siste 10 årene at et publikum er den mest mottakelige gruppen av kunder og potensielle kunder du kan ha. Strategien vår skal være å skape relasjoner til kundene, slik at de velger oss fremfor våre konkurrenter. Vi konkurrerer i en utbredt produktkategori, og kundenes første inntrykk for vårt nettsted vil ha veldig mye å si for vår suksess. Hvis vi kan vise kundene våre at vi faktisk er opptatt av dem og bryr oss om dem, så kan vi komme veldig langt.

DIY – Do it yourself first
Vi skal ikke ansette nye personer for å utføre lanseringen i første omgang. Det er alltid lurt å prøve å utføre jobben selv, da vet en hvilke krav en kan stille til jobben på et senere tidspunkt. Det finnes en hel rekke ulike verktøy på nettet vi kan bruke, som er mer enn god nok i en startfase. Dette skal jeg presentere senere i laseringsplanen. En kan heller vurdere på et senere tidspunkt om det er behov for å leie inn konsulenter på noen områder. Selve utformingen av nettsiden er best å få gjort av et profesjonelt firma.

Lysbilde10

Jeg har vurdert ulike tiltak i vår lanseringsplan, ved hjelp av den kjente Prioriteringsmatrisen. Dette er et veldig godt verktøy å bruke når en jobber med digital markedsføring. For å komme frem til gode hvordan aktiviteter, har jeg brukt webmarketingmatrixWebMarketingMatrix som rammeverktøy. Den viser til 3 hoved faktorer en må fokusere på, om en vil lykkes på nett. I en startfase er det viktigst å ha størst fokus på steg 1 i denne prosessen. Det er her jeg har hentet de fleste aktivitetene til vår lanseringsplanen.
Tiltakene jeg har valgt ut er de oppgavene som er enkle å gjennomføre, og som har høy verdi. Oppgaver som er markert gul i matrisen, er det vi skal jobbe først med i vår lanseringsplan.

Det hjelper ikke å lage en kjempe bra nettside med fantastiske produkter, om ingen vet om oss. Hvordan skal vi klare dette?

kunder_trafikk_seo

Get it out there!”

For å skaffe trafikk til nettbutikken, er det en del viktige konsepter vi bør prioritere.
Søkemotoroptimalisering hjelper til med å få bedre plassering i søkemotorene. Kundene vil lettere finne vår butikk og våre produkter om vi prioriterer denne oppgaven. Det er viktig å ha meningsfulle og beskrivende overskrifter og linker som inneholder viktige nøkkelord. Submitter er programvare eller online-tjenester som automatisk gjør ting som å legge inn vår URL i kataloger og hos søkemotorer. Å bruke en submitter er kanskje noe av det smarteste vi kan gjøre for å øke trafikken til nettsiden vår. En god submitter kan fort mangedoble trafikken til nettbutikken! Her er et godt program som kan raskt øke trafikken til nettstedet ditt. PPC annonsering = Pay-Per-Click, 1 klikk = 1 besøk fra en potensiell kunde til vår nettbutikk. De viktigste aktørene for PPC markedsføring i Norge i dag er Google AdWords. Vi skal i tillegg registrere dr. Lykke Interiør hos Beste nettbutikker. Dette er en SEO-vennlig nettbutikk-katalog. Her koster det ingenting å profilere vår nettbutikk.

24411-hd-women-shopping-300x187

Build an audience

Hvem er vår målgruppe?
Kvinner. Hva liker kvinner? De ELSKER oppmerksomhet og er svak for gaver. Dette er noe vi bør utnytte i vår lanseringsplan, og også i utformingen av vår nettside. Vi ønsker jo å treffe målgruppen med vår lanseringsplan og markedsføring.

Tiltak for å nå målgruppen:
Registrer din mail på vår nettside, få en hemmelig gave ved første bestilling – Dette er et velbrukt triks for å skaffe flest mulig mail adresser, og er en meget effektivt strategi. Konkurranser – Vi skal kjøre 2 konkurranser i vår lanserings video. Disse konkurransene skal hjelpe oss med å spre PR for vår nye nettbutikk. 

Folk bruker mer tid i sosiale medier, enn på firma nettsider. Dette må vi ta med i vår lanserings strategi. Vi skal derfor starte vår lanseringsplan i de sosiale medier. Kunder er lei av å lese annonse tekster. PR trender for 2014 viser at bilder og videoinnhold vil få flere treff i søk. Vi skal derfor gjøre noe som ikke alle andre firma gjør.

launcher

DIY – Do it yourself first

Gjør en lansering som verden legger merke til.
7-10 dager før nettsiden blir lansert skal vi spre PR for nettsiden via Facebook, Instagram og Twitter. Denne informasjonen blir lagt ut som en ”launching” side. Rocket launch fra WordPress Rocket Launch, teller ned dager, timer, minutter og sekund til nettsiden skal lanseres. For å gjøre dette stuntet interessant for våre lesere og kunder, skal vi fylle ventetiden med 2 konkurranser som skal belønne de kundene som er aktive ved å Like’ og ‘Dele’ vår nye nettside, bli med i trekningen av en shopping tur til New YorkPremiere nye kunder på nettsiden.

Kunde nr. 1, 100, 200, 300, 400, 500, 1000 = Vinn en gave fra dr. Lykke Interiør.

video_HLVideo fanger kundens interesse mye raskere enn en tekst, og flere tar seg tid til å se på dem. Vi skal lage en kort Lanseringsvideo, og legge ut på nettsiden + i sosiale medier (Facebook, Instagram og Youtube). Det er direkte linker fra denne launching siden til Facebook og Twitter. Det er viktig å linke alle våre aktiviteter til alle sosiale media vi bruker. Med en tilstedeværelse i mange sosiale medier, sikrer vi en kontinuitet i kommunikasjonen og et varig inntrykk i målgruppen.

Sosiale Medier – Vi skal bruke de sosiale medier til å spre en Lanseringsmail med gode tilbud – Lanseringsmailen kan sendes ut til alle eksisterende kunder, men bør spesielt spres til nye kunder. For å sende ut denne lanseringsmailen er vi avhengig ev mailadresser. Dette kan vi hente ut via Norges største bloggsamfunn. Vi skal ha som mål å sende ut til samtlige bloggere i Norge. Vi får størst effekt av lanseringsmailen, om vi når ut til mange. Her kan man da i lanseringsmailen skrive: ”om du linker oss til din blogg, så får du en gave av dr. Lykke Interiør. Vi bør også vurdere å bruke “Badger“. Andre interessante forum vi kan bruke er interiørforum og moteforum for å spre lanseringsmailen til flest mulig personer.

”Key influencers” ved å få en god omtale av kjendiser eller topp bloggere, vil vi få en veldig god PR for merket vårt. Vi kan sende ut vareprøver å be utvalgte personer kommentere oss i sine sosiale medier.

Blogg Forum – Registrere firma i aktuelle blogg forum. F.eks. www.interiørbloggene.no og www.klikk.no. På http://www.blogglisten.no har dere oversikt over de 100 mest populære bloggerne i Norge. På siden http://blogg.no er bloggerne delt inn i aldersgrupper, så her kan vi lett finne vår målgruppe. Jeg tok meg den frihet å sjekke hvor mange som har brukt #drlykke nevnt på sin blogg på Norges største bloggsamfunn. Resultatet var skremmende. Kun 1 person har brukt #drlykke på denne bloggsiden. Her har vi virkelig en jobb å gjøre! Vi kan fortelle kundene våre at om de legger ut bilder av våre produkter i sosiale medier, så setter vi stor pris på at de linker oss til alle bilder. Dette er tiltak som vil bidra til å øke verdien av hver kunde, og gjøre kunden til selger.

Fornøyde kunder = Gratis reklame

Utvid firma sitt sosiale nettverk – Utvid med Twitter, Youtube, Pinterest, LinkedIn, Google Plus og LinksAlpha.

Nyhetsmail må brukes ofte til å spre info om nye konkurranser, kampagner, nye produkter og gode tilbud.

800×800 pixel bilder er tiltak som vil øke kvaliteten på nettsiden slik at produktene kommer godt frem i sosiale medier. Dette vil igjen vœre et tiltak som gir et godt omdømme.

Registrer deg via Facebook. Spar tid ved å registrere deg på drLykke.no gjennom Facebook-kontoen din. Mange kunder orker ikke bruke lang tid på å registrere seg. Dette er et forslag som gjør registreringen meget enkel.

Annonser i mote og interiør blader er noe som senere må vurderes. Et annet annonse forslag er å bruke Groupon Deals.

Flyers i eksisterende butikker. Dette vil jo ha en viss effekt om en kan klare å nå nye kunder, men usikkert hvor mange av butikk kundene som er villig til å handle på nett. Jeg har derfor valgt å prioritere ned denne aktiviteten.

Webanalyse må brukes aktivt i prioriteringsarbeidet. Valg av webanalyse verktøy er viktig å ta stilling til tidlig i prosessen, for å ha dem implementert og klar når de skal brukes. Google Analytics er et gratis verktøy vi kan bruke for å måle effekten ut av våre PR kampanje. Campain monitor er et gratis verktøy vi kan bruke for å samle e­mail adresser og sende ut lanseringsmail og annen e-post markedsføring.

Lanseringsplan Powerpoint

Kildehenvisning: Rework, Jason Fried & David Heinemeier Hansson,www.synlighet.no/e-postmarkedsfoering/, http://docs.trollweb.no/pages/viewpage.action?pageId=393630    

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s