SPOTIFY – veien til suksess

Et refleksjonsnotat som tar opp prosessen fra ide til vellykket gjennomføring, i lys av Spotify.

«Let Spotify bring you the right music for every mood and moment. The perfect songs for your workout, your night in, or your journey to work

(https://www.spotify.com/no/)

article-1376828-0BA05D7100000578-784_468x377

SPOTIFY – «Listen everywhere»

Spotify er en kommersiell musikkstreaming tjeneste som er laget for å nå ut til flest mulig brukere i hele verden. Brukere kan lage og dele spillelister eller redigere dem sammen med andre brukere. Man kan høre musikken direkte fra sin egen pc eller smarttelefon. Spotify ønsker å gi deg tilgang til musikk overalt hvor du befinner deg i verden. Musikken skal være tilgjengelig på din pc/laptop, mobil/smart telefon og tv. Spotify er opprinnelig svensk, og ble etablert av Daniel Ek og Marthin Lorentzon. Siden starten i 2006 har Spotify klart å nå ut til over 24 millioner brukere, hvor 6 millioner er betalende, ifølge CNET. Spotify har per dato vært det raskest voksende digital musikk selskapet noensinne – På en andreplass finner vi Internett-radio selskapet Pandora.

Navnet Spotify er en forkortelse av “spot” og “identity”.

Ideen bak konseptet er å tjene penger på digital musikk streaming. Spotify tilbyr et bredt spekter av musikk fra forskjellige plateselskaper. Gratis utgaven har reklame mellom hver sang. Dette slipper en selvsagt om du går for et betalende abonnement. Ved å tilby et gratis abonnement til kundene, får de en positiv tilknytning til ditt firma. De finner senere ut at å betale litt ekstra hver mnd. for en bedre og reklamefri versjon gjerne ikke er så dumt. Det har vist seg å være et veldig smart triks å «lure kunder» til å prøve en «light versjon» først, for så senere å tilby dem en bedre betalbar løsning når kundene dine er blitt «hekta».

Litt om Spotify sin økonomi

2011 var et vanskelig år for Spotify. De tapte nesten $60 millioner av en omsetning på $244 millioner. Techrunch skrev for 1 år siden at firma har hatt store økonomiske problemer i oppstarten. De slet med å betale regningene. I 2012 begynte ting heldigvis å se lysere ut, men de gikk fortsatt ut året med et stort tap på rundt $40 millioner. Spotify sin økonomi er helt avhengig av avtalene de gjør med plateselskapene. Avtale strukturen med plateselskapene krever enten en $200 millioner årlig utbetaling, eller rundt 70% av de totale inntektene. Spotify vil fortsatt trenge en inntekts vekst, for å holde plateselskapene glade og selv tjene penger etter å ha betalt sine egne regninger.

Spotify_chart

(Bildet er hentet fra CNET

Les mer om Spotify sin historie.

Se intervju med Daniel Ek:

Hvem er Spotify sine konkurrenter?

At Spotify etterhvert har fått flere konkurrenter både internasjonalt og her hjemme er ikke overraskende. Det finnes en rekke brukerundersøkelser på nett som sammenligner Spotify med Wimp, Deezer, Grooveshark, Rara og flere. Kundene har ulike syn på hva de vektlegger i de ulike undersøkelsene, men pris er en av de viktigste faktorene.

Sjekk denne videoen som gir deg gode tips og forteller fordeler ulemper mellom Grooveshark, Pandora og Spotify:

http://www.youtube.com/watch?v=2o6d1zxE3NQ

WIMP er en norskutviklet streaming tjeneste som ble startet av Aspiro og Platekompaniet. De kan beskrives som «Norges svar på Spotify»(VG Nett 2009). Tjenesten gir deg tilgang til over 20 millioner låter, og er blitt tilgjengelig i Norge, Sverige, Danmark, Tyskland og Polen. Er du kunde hos Canal Digital, får du tilgang til Wimp inkludert i prisen for kabel-tv eller parabolabonnement. Wimp er på mange måter veldig lik Spotify, men en vesentlig forskjell er at Wimp bare tilbyr en abonnementsløsning. Ved utgangen av 2012 hadde Wimp oppgitt å ha 350.000 betalende brukere, men tjenesten sliter med å trekke flere brukere. Wimp tilbyr et Premium abonnement for 99 kr/mnd, og et Hifi abonnement til 199 kr/mnd. Fordeler: tilbyr offline-avspilling.

RARA er et Britisk konsept, og tar også opp konkurransen mot blandt andre Spotify og Wimp. De startet opp i desember 2011, og reklamerer for at de har 22 millioner låter tilgjengelig i sin globale musikk katalog. Låtvalget er skreddersydd for hvert enkelt land, for å tilby mest mulig av lokal musikk. Fordelen med Rara.com er at du trenger bare en nettleser for å bruke tjenesten. Løsningen er basert på Adobe Flash, og du trenger ikke annet enn nettleser med Flash plugin installert før du får tilgang til musikk fra alle de store plateselskapene. Rara inngikk et samarbeid med BMW i mai 2013, om en Online Entertainment løsning for den nye BMW 5 serien. Les mer om dette samarbeidet her: Rara samarbeider med BMW. Prismessig er det liten forskjell i forhold til eksisterende tjenester. For kun 49 kroner i måneden får du full tilgang i nettleseren, og for 99 kroner måneden kan du få tjenesten også på mobil. Rara oppgir ikke hvor mange brukere de har.
Ulempe: Rara tilbyr ikke noe gratis løsning til sine brukere, og har heller ingen offline-avspilling.

GROOVESHARK tilbyr en gratis versjon med reklame, og en premium versjon som er reklamefri. Den spiller rett i nettleseren uten problemer uten at du trengerlaste ned noe programvare først. Her kan du lagre spillelister og se på andres.

DEEZER er Frankrikes streamingtjeneste, med over 20 millioner abonnementer. Her kan man finne og streame musikk helt lovlig. De er nok en konkurrent til Spotify, og ønsker selvsagt å spre seg videre og bli store i andre land (2011).

Utenlandske musikk streaming tilbydere som er verdt å nevne i denne sammenhengen er: Pandora, Jango, Napster og MySpace Music.

spotify-generic

Hvordan senker Spotify Transaksjonskostnadene?

Spotify betaler for tjenester hos mange plateselskaper. De har inngått samarbeid med Sony, EMI, Warner Music Group, The Orchard og Universal. Gjennom dette samarbeidet får Spotify tilgang til de beste Artistene, Låtene og Albumene. Spotify sine søkekostnader vil være å bruke sine ressurser til å kontakte plateselskapene for å få det beste låtvalget til sin musikkstreaming tjeneste. Spotify trenger gode spillelister og låter for at brukerne skal ha den beste musikken tilgjengelig. Informasjonskostnadene går også her med til å hente ut denne informasjonen gjennom plateselskapene. Spotify er helt avhengig av å få de beste og nyeste låtene så snart de er tilgjengelige. Spotify sparer mye tid på kjøpe denne informasjonen, men hvor mye tid de bruker med plateselskapene for å hente ut denne informasjonen er et annet spøsmål. I og med at Spotify bruker veldig mange plateselskaper, og må bruke mye til med å forhandle med dem, er det ikke sikkert at de tjener så veldig bra når alt kommer til alt.

Forslag på å senke Transaksjonskostnadene:

  • Se på hvordan streamingløsningen fungerer i praksis
  • Jobbe med å få til langtidskontrakter med plateselskapene
  • Jobbe for å få eksklusivitets avtaler med Band og artister

Optimalisering av streaming tjenesten. Hvor ligger de forskjellige serverene? Hva betaler en i reservasjon av båndbredde uten på bekostning for nedlastingshastigheten hos kunden? Utvikling av software – hvem bruker du?

Det koster mye for Spotify å ha korte og dyre kontrakter med plateselskapene. Jeg ville jobbet med å få til langtidskontrakter med plateselskapene og eksklusivitets kontrakter med Band og Artister for å sikre seg gode avtaler for en lengre periode. Det er mange andre streaming tjenester der ute som nok er ute etter det samme, så her gjelder det å være tidlig ute!

Skal en redusere Transaksjonskostnadene, må dette gjøres på en slik måte at det ikke påvirker slutt resultatet til kundene. Spotify er ikke tjent med å kutte så mye på sine Transaksjoskostnader at kundene får et dårligere produkt. En reduksjon i antall ansatte kan fort føre til dette, derfor er dette ikke et punkt jeg setter opp på min liste over tiltak. Om en velger å kutte ned på ansatte, må dette sees i forhold til å bruke resurser på å få til langtidskontrakter.

Hvordan skape Nettverkseffekter?

Spotify skaper store Nettverkseffekter gjennom å bruke plugginn-moduler i Sosiale medier. Det at en kan dele låter en liker til sine venner på Facebook og Twitter, samt dele spillelister, gjør at en oppnår store Nettverkseffekter. Når dine venner ser hvilke låter du liker, er det godt mulig at de også har lyst å høre på denne låten senere. Dine venner kan klikke «Like» på dine låter, og dermed sprer du låten videre til dine venners venner, og deres venner igjen. Ved å dele ut «gratis reklame» i sosiale medier, hjelper du tjenesten med å skaffe nye kunder. Alle digitale tjenester som skaper Nettverkseffekter, skaper også Increasing return. Det koster ikke Spotify noe mere om de får 100 eller 10.000 nye brukere. Så lenge de har brukt tid og ressurser på å utvikle denne digitale tjenesten, kan tjenesten brukes mange ganger uten at det koster Spotify noe mere, forutsatt at servere og nettverk er dimensjonert for stor trafikk fra starten av. Fortjenesten vil øke mer og mer, i takt med økningen av trafikken på siden.


Minimumkravet til å lansere ideen:

Om du ikke har stor nok kapital for å starte selskapet og drive det selv, kan du fortsatt oppnå suksess. Du MÅ HA en software ide`som kan selges til investorene og plateselskapene. En Beta testing av programvare kan være et nyttig hjelpemiddel for å komme i gang med en slik ide`.

Spotify sin forretningsmodell

Spotify anvender Abonnementsmodellen som sin forretningsmodell. Kundene betaler et abonnement for å bruke tjenesten, selv om det også er mulig å bruke tjenesten uten abonnement, men da med reklame. Spotify tjener sine penger både gjennom reklame, på den ikke betalbare løsningen, men hovedsaklig gjennom at kundene tegner et abonnement. Spotify lanserte en ny webside, Spotify Artist. På denne siden forklarer de hvordan foretningsmodellen fungerer. Spotify avslører forretningsmodell.

Kritiske suksessfaktorer for at tjenesten skal bli vellykket?

Bare det siste året har Spotify dobblet antall brukere fra rundt 12 millioner, til nå hele 24 millioner. Dette er uten tvil meget imponerende, men de kan ikke hvile seg på laubæren helt enda. Skal en se på Spotify i lys av iTunes med over 400 millioner brukere, så har Spotify fortsatt et stykke jobb å gjøre. Spotify har til nå klart å skaffe seg 24 millioner brukere, hvor av 6 millioner er betalende. Selskapets verdi er satt til å vere 20,7 millioner. Da plateselskapene tar 75% av fortjenesten, har Spotify slitt lenge med å tjene penger på streaming tjenesten.
Det siste året har firma gjort mange tiltak på å forbedre seg. Dinside.no skrev i sommer (02.07.13) at det nå er endelig mulig å redigere spillelister fra mobilen. Bedre Spotify på iPhone tilfredstiller kundenes behov for å lytte til musikk på de mobile plattformene. At det har tatt 4 år fra oppstart for å få dette til kan jo enkelte gjerne lure på. Tidligere i år lanserte de også Spotify Top Tracks, hvor brukere kan gratis spille av de 50 mest populœre sangene i hver region, uten å registrere seg. Metallica har tidligere i år signert en eksklusivitets kontrakt med Spotify. Avtale er også inngått med bilfirma Volvo, for å sikre at streaming tjenesten er å finne i nye biler.

Det vil vœre utrolig viktig å tenke nytt og skape nye behov hos kunden, for å få til en større innkjening, og samtidig gi firma et enda større fotfeste i de ulike platformer. God inntekt på reklame, og samtidig ha nok betalende kunder. Spotify er avhengig av en fortsatt vekst i kunder, og samtidig opprettholde interessen rundt sitt produkt. En viktig suksessfaktor er at tjenesten er oversiktelig og lett å bruke. At en kan dele låter og spillelister i sosiale medier er også en viktig faktor som er viktig for mange brukere. Dette er med på å gjøre hele musikkopplevelsen for lytterne enda bedre, ved å enkelt lytte til venners favoritt låter og spillelister.
Det er helt tydelig at Spotify er veldig på hugget for å sikre seg stadig nye kunder. De merker en sterk konkurranse fra blandt annet Google og Apple som har planer om å lansere konkurrerende streaming løsninger for kundene. Det er bare et spørsmål om tid. CNET skrev i mars i år at Spotify har klart et stort forsprang til Google og Apple, som begge er klare til å hoppe inn i musikkstreaming bransjen.

Jeg vil avslutte med et sitat fra Daniel Ek. En viktig faktor på veien til suksess for Spotify, som mange firma gjerne glemmer når veien til suksess virker uoppnåelig.

”Be persistent – Don’t give up!”

Kilde: www.spotify.com/no, http://news.cnet.com/8301-14013_3-57573394/spotify-growing-like-mad-yet-so-far-to-go/, http://techcrunch.com/2012/11/10/spotify-is-having-a-good-2012-revenues-could-reach-500m-as-it-expands-the-digital-music-market/, http://no.wikipedia.org/wiki/Spotify, Digitale Økonomien (Arne Krokan).

One thought on “SPOTIFY – veien til suksess

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s