Facebook sin forretningsmodell

20130801-140414.jpg

Forretningsmodellen til Facebook er et allianse nettverk. I disse nettverkene er deltagerne både konkurrenter og samarbeidspartnere. Mange nye sosiale nettverk er bygget opp med denne forretningsmodellen.

Facebook Inc. er et Amerikansk selskap som ble startet av 4 studenter.
Nettstedet ble startet av Mark Zuckerberg, med hjelp fra Andrew McCollum og Eduardo Saverin, den 4. februar 2004 under navnet «The Facebook». Zuckerberg var student ved Harvard University, og nettstedet var ment som et internt nettverk for universitetstudenter. De ville lage et verktøy som skulle gjøre det lettere for studenter å holde kontakten med hverandre. Ordet Facebook stammer fra skolekataloger i USA, som deles ut til nye studenter på høgskoler og universiteter. (Wikipedia)

I dag har Facebook 1,1 billion brukere over hele verden, og er regnet for å være det største sosiale nettstedet i verden.
​Ved å lage en plattform som inneholder sosiale plugginn-moduler, stimuleres brukerne i nettverket til å delta på en helt ny og mer aktiv måte enn tidligere.
​En kan egentlig si at en slik plattform skaper et tettere bånd mellom bruker og tilbyder av en slik tjeneste. Brukerne av et slikt nettverk føler mange ganger også et eierskap ​til nettverket på grunn av nettopp det tette båndet.
Disse plugginn-modulene skaper muligheter også for andre leverandører som knytter seg opp med tjenester i nettverket. Dette er på en måte en vinn-vinn situasjon for begge parter.

Hvordan tjener Facebook penger?

20130801-211139.jpg
En kan jo lure på hvordan Facebook kan tjene penger når tjenesten deres er gratis.
Facebook skaper de fleste av inntektene sine gjennom annonser.
Her er et eksempel:

1) En bedrift oppretter en annonse
La oss si at det åpner et treningssenter i nabolaget. Eieren oppretter en annonse for å få folk til å komme og prøve en gratis treningstime.

2) Facebook får betalt for å levere annonsen
Eieren sender annonsen til Facebook, og forklarer hvem som skal se den: personer som bor i nærheten, og som liker å løpe.

3) De rette personene ser annonsen
Facebook viser deg annonsen hvis du bor i byen og liker å løpe. På denne måten når annonsørene ut til deg, selv uten at Facebook deler den personlige informasjonen din.

Facebook har jo tilgang til all informasjon om deg som du har lagt inn i profilen din. Basert på din aktivitet på nettet, dine “likes” og deling av informasjon, plukkes det ut reklame annonser som er rettet mot dine interesser. Så er det sikkert noen som lurer på om Facebook selger din profil og din informasjon til sine kunder.
Det gjør faktisk Facebook ikke. Hvis Facebook hadde begynt å selge og dele din informasjon for selv å tjene penger på dette, så hadde nok veldig mange brukere valgt å kutte Facebook i frykt for å bli utnyttet.
Det Facebook gjør er å dele annonser til de profilene som passer til annonsen, enten om det er geografisk beliggenhet, interesser, alder, kjønn eller likes. På denne måten får ikke bedriftene din info, hverken adresse, e-mail eller ditt navn.

I motsetning til reklame på TV kan du påvirke hvilke annonser du ser på Facebook. Ser du noe som ikke interesserer deg? Klikk på X, så forsvinner det.

Annonser og sponsede hendelser er annonsetyper på Facebook:

20130801-212349.jpg
1. Annonser
En bedrift oppretter en annonse og betaler Facebook for å levere den til de personene som det er mest sannsynlig at vil synes den er nyttig. Du kan for eksempel se en annonse for et lokalt treningssenter hvis du bor i nærheten, er innenfor en viss aldersgruppe og liker å jogge.
2. Sponsede hendelser
En sponset hendelse skiller seg fra en annonse fordi dette er en hendelse om aktivitet som du allerede kan se, f.eks. fra personer du har en tilknytning til, sider du liker eller applikasjoner du bruker. Bedrifter betaler for å sponse slike vanlige hendelser for å øke sjansen for at du ser dem.

Så spør du deg selv gjerne: “Hvorfor betaler Facebook penger for at jeg skal se på annonser, jeg klikker jo aldri på dem?” Det er mange bedrifter som ønsker å spre sitt budskap og ønsker å nå frem til personer som kan ha interesse av disse annonsene. Det er derfor de betaler Facebook for denne annonse tjenesten.

I dagens digitale nettsamfunn er det minst like viktig for bedrifter å ha en egen blogg og en egen Facebook side for å nå ut til flest mulig potensielle kunder, og for å nå ut til de riktige kundene.
Det er ikke alle bedrifter som er like mye oppdatert på dette området, og de mangler gjerne ofte kunnskap om hvordan de skal gå frem. Facebook har selv laget veldig gode instrukser på Facebook gjennom tekst og video for hvordan en oppretter en “bedrift” på Facebook. Her er to videoer du kan sjekke ut:
– Facebook Marketing
https://www.facebook.com/video/video.php?v=10100163028835713
https://www.facebook.com/video/video.php?v=10100211990206733

Det er de siste årene mange suksess historier å vise til på Facebook for bedrifter som har valgt å satse på nett. Facebook selv viser til 4 viktige suksess faktorer for å lykkes:

Se også Facebook Marketing for flere detaljer.
20130729-161316.jpg

Hvem er kundene til Facebook?

Facebook mottar årlig $1 billion dollar i annonseinntekter per kvartal. Ikke mange vet hvem som er de største annonsørene på Facebook.
Her er en liste med de 10 største kundene: (24 sept.2012)

20130801-210908.jpg

1. Zynga

20130801-210138.jpg
2. Fab.com
3. Electronic Arts
4. Procter & Gamble
5. AT&T
6. American Expeess
7. Experian
8. Groupong
9. Walmart
10. Microsoft

Alle bedrifter som ønsker å spre sin reklame via Facebook er kunder. Det kan være restauranter, frisører, trenings sentre, nettbutikker, teleselskap, strømleverandører, skoler osv. Organisasjoner og bedrifter kan enten kun spre sine annonser som plugg-inn moduler, eller de kan lage sin egen side på Facebook for sin bedrift eller virksomhet.

Bedrifter kommuniserer med sine kunder gjennom gruppe sider på Facebook. Dette har forandret forholdet til kundene i måten en kan drive salg på nett.
Det finnes også firma som tilbyr deg å lage Facebook side for deg, eller kan lære deg å utnytte Facebook profilen din maksimalt overfor kundene dine. http://tbt.no/lage-facebook-gruppe-bedrift/#.UfgiWssaySM

Hvor lett er det å beskytte tjenesten mot kopiering?

Forretningsmodellen til Facebook lar seg lett kopiere. Deler av programkodene har blitt lagt ut til offentligheten, og de har tillat andre produsenter å lage programmer som passer inn i Facebooks egen infrastruktur. Denne strategien blir også kopiert av andre leverandører av tilsvarende tjenester. At Facebook sin forretningsmodell blir kopiert av andre firma, utgjør faktisk ikke den største trusselen for firma.

De største truslene for Facebook

20130801-210616.jpg

Den største trusselen for Facebook er at folk slutter å bruke Facebook, og velger nye sosiale nettverk eller mobile applikasjoner som er i sterk anmarsj.
Facebook har vært den sosiale ring lederen før sosiale medier var et fullt anerkjent markedet.
Men i det siste har Facebook utviklet seg mindre som en leder og mer som en tilhenger – som er delvis forventet, gitt sin posisjon. Når du kommer til en viss størrelse, klarer selskapet å opprettholde sin innovasjon. “Distuption” skjer sjelden. Dette vedlikeholdet er ingen liten ordre, men – bare se på Facebook sin overgang til mobil. Facebook har jobbet hardt med å erobre det mobile markedet. Det har vært mange hinder på veien. Holde Facebook relevant vil være en utfordring, og med innføringen av den nye “News Feed”, må vi spørre: Forsinker Facebook sin egen vekst og gir alternative mobile-only apps en fordel?

20130801-211950.jpg
En av de største truende trusler mot Facebook kommer fra messaging apps og deres overgang til mobilbare, mer personlige sosiale nettverk
Instagram er en stor konkurrent for Facebook. De var tidlig ute med Mobile apps.
Deling av bilder via iPhone appen Instagram har vokst ekstremt. En test viser at det faktisk er mye raskere å dele bilder med mobilen hos Instagram contra Facebook.

Facebook har bygget sin plattform som et sosialt nettverk der en kan oppdatere venner og bekjente om sine “bevegelser” gjennom sin “News Feed”. Veldig mange bruker Facebook til å sende private meldinger og bilder via GChat, Messanger og sms. De unge brukerne spesielt foretrekker å sende private meldinger til sine venner fremfor å legge alt på “News Feed”.
Trenden går fra “Public communivation” til “individual and private sharing”.
I en tid der “privacy” en en stor bekymring og opptar mange, er selektiv deling blitt en populær ide’. De nye mobile applikasjonene tillater deg å gjøre akkurat det motsatte av hva Facebook tilbyr. I stedet for å starte som et sted for offentlig kommunikasjon der du kan deretter tilpasse den ned til enkeltpersoner, begynner du med privat deling og deretter bygge ut din sirkel derfra. Her kan en da velge sine venner med omhu, og slippe å bekymre som for hvem som ser hva. En av ulempene med Facebook er jo at alt du legger ut på din profil blir sett av ALLE, hvis ikke du legger inn en begrensning på synligheten.

Facebook forskerne innrømmer selv at nyhetsoppdatering er virkelig en kritisk del av et sosialt nettverk, og grunnene til dette er at nyhetene du får stort sett ikke er av en personlig karakter. De er skrevet for å nå ut til mange. De nye populære alternativene som er kommet opp er: LINE, WhatsApp, Wechat og Tango.

20130801-150507.jpg

I september 2012 laget Facebook selv en liste med 10 mulige farer som kan true firma i fremtiden.
Her kan du sjekke hele listen på nett:
http://www.businessinsider.com/heres-the-biggest-threat-to-facebook-and-what-facebook-is-doing-about-it-2012-2?op=1

Trusler fra flere hold

20130801-155458.jpg

WeChat har 300 millioner brukere og LINE har 100 millioner på verdensbasis. Facebook har en dominerende stemme i vest, men er ikke like dominerende i øst. LINE har 40 millioner brukere i Japan, mens Facebook har bare 13,8 millioner. WeChat har flest brukere i Kina, mens Facebook er fullstendig blokkert for brukere uten VPN. Mange mobile apps har fått et solid fotfeste i Asia, hvor Facebook ikke er representert. LINE jobber med å vokse seg store i Europa, USA og i Latin Amerika. Tango alene har 100 millioner brukere i Øst.
Facebook løper et kappløp med tiden, og seg selv.

http://www.theatlantic.com/business/archive/2012/02/facebooks-10-most-serious-threats-according-to-facebook/252398/

At Facebook i disse dager også har lansert at de skal begynne med video apps med 15 sekunders reklame, er også med på å skremme vekk mange brukere. Etter lanseringen av denne reklame videoen har mange brukere annonsert at de ikke lenger ønsker å følge Facebook. Da vil de finne andre sosiale media de kan bruke som har mindre reklame. I både England og USA har man registrert de siste månedene at mange brukere har lagt ned eller stengt sine Facebook kontoer.
Na24 postet et innlegg om denne situasjonen: (1 aug. 2013)
http://www.na24.no/article3657257.ece

The guardian skrev 28 april 2013:
“In the last month, the world’s largest social network has lost 6m US visitors, a 4% fall, according to analysis firm SocialBakers. In the UK, 1.4m fewer users checked in last month, a fall of 4.5%. The declines are sustained. In the last six months, Facebook has lost nearly 9m monthly visitors in the US and 2m in the UK.Users are also switching off in Canada, Spain, France, Germany and Japan, where Facebook has some of its biggest followings. A spokeswoman for Facebook declined to comment.”

Hele artikkelen kan du lese her:
http://www.theguardian.com/technology/2013/apr/28/facebook-loses-users-biggest-markets

Det er ikke umulig at Facebook graver sin egen grav, ved at de er blitt mer og mer kapitalistiske.

Helt til slutt vil jeg legge ved en interessant artikkel:
http://www.zdnet.com/facebooks-strategy-buy-the-best-copy-the-rest-7000017152/

Kilder: Den Digitale Økonomien av Arne Krokan, http://www.digitaltrends.com/mobile, http://www.businessinsider.com, Wikipedia, Facebook Marketing, http://www.na24.no

One thought on “Facebook sin forretningsmodell

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s